Forum: Åpent forum

Kurs med minst èn ny vri!

Jeg kom tilbake fra et kurs i England forleden og har lært mye som jeg gledelig deler med andre! Meld deg på ett eller begge kurs i oktober og blir like inspirert som jeg har blitt av nye impulser og en deilig stund vekk fra hverdagens mas.
Lørdag 2. og lørdag 30. oktober på Florvåg, pris kr 600,- pr dag (100,- rabatt for begge dager) fra 10 til 17, kaffe/te, lunsj og alt nødvendig utstyr inkludert.
For påmelding: ring mobil 48 28 51 78 eller mail til bas.vlam@tele2.no
Hjertelig velkommen!

Klubb-biblioteket

Fra klubbens lille bibliotek kan du låne følgende titler:

Klubben betaler for sendingen til deg, du må selv betale returportoen.

• Vi har alle utgaver av vårt eget blad fra starten i 1986
  • Tidligere utgaver av Letter Arts Review (Calligrapy Review)
  • Alle publikasjoner fra Kalligrafisk Forum Danmark 2001-2008
  • Innføring i kalligrafi (hefte) av Bas Vlam
  • Kalligrafi (hefte) av Jan Roald (2 utgaver)
  • Kurs i kalligrafi (hefte) av Jo Gjessing
  • Kalligrafi med skriftatlas (hefte) av Roar Skaug Larssen
  • Kurs i “Ruling pen” (hefte) av Jean Larcher
  • Calligraphy in Print (katalog 1987 fra SSI)
  • A simple guide to Italic handwriting av Nancy Winters
  • Gothic Scripts av Tom Gourdie
  • Das kalligraphische Werk von Hans Joachim Burgert (katalog 1991)
  • Bokstavene våre (skrifthistorisk hefte) av Gunnar Guttormsgaard (også for salg!)
  • Dear Sir (idébok for brevskriving) av George L. Thomson
  • Roman Capitals –stroke by stroke av Arthur Baker
  • Chancery Cursive –stroke by stroke av Arthur Baker
  • Uncials –stroke by stroke av Arthur Baker
  • Words of Risk (katalog 1989) The art of Thomas Ingmire av M. Gullick
  • Skrivekunstens historie av Donald Jackson (oversatt av Jakob R. Arnesen)
  • Calligraphy Masterclass (flere prosjekter) av Peter Halliday
  • Sixty Alphabets av Gunnlaugur SE Briem
  • Kalligrafie (nederlandsk) av Evert van Dijk -gode eksempler og fin galleri-del
  • Step by step av Sue Hufton

Kalligrafisk klubb

(oppdatert 15.august 2010)
Kalligrafisk klubb er Nordens eldste kalligrafiforening stiftet i 1986 og åpent for alle som liker skrift, som utøvende eller som tilskuer, alle er like velkomne! Vi tilbyr bl.a kurs og kan allerede nå nevne at neste års sommerkurs blir arrangert i Seljord i helgen 5-7 august 2011 med Loek de la Haye, Borghild Telnes og Bas Vlam som instruktører. Sett av tiden allerede nå, her blir det fort fullt!
Eneste betingelse for å være medlem er at kontingenten må være betalt: 300,- kroner pr år.

The eldest society for calligraphy in Norway, Kalligrafisk klubb is open to all that share our interest in the beautiful art of writing! Please contact chairman Bas Vlam (see kontakt) if You would like to join us!

Vårt medlemsblad “kalligrafi” sendes gratis til medlemmene 2 til 3 ganger i året.
Fra klubbens eget bibliotek kan medlemmer låne bøker gratis. (se egen link: klubb-biblioteket)
Klubben formidler kurs i inn- og utland og er behjelpelig med spørsmål om det meste innen kalligrafi.

Ta kontakt med klubbleder Bas Vlam, se “kontakt”

Sjekk også www.austvoll.net for å gjøre en god handel i kalligrafiutstyr hos Rita Aase Austvoll

Se oversikt over hele klubbiblioteket

Utstilling

(oppdatert 27.august 2010)
Sammen med kalligraf Borghild Telnes fra Seljord (www.firingan.com) skal jeg i september delta på en utstilling i Rusland og vise enkle bokformer i en “masterclass”. Deltakere fra 27 land kommer dit i helgen 10-12 september, mer om dette kan du se og lese på www.mvk.ru
På galleriet hos Anne Hesvik Kartveit (Fusa prestegård) har jeg noen bilder utstilt og i Selje på Doktorgarden.
Keramiker Ingun Dahlin (www.dahlin.no) og jeg har laget en kirkeutsmykking til Olsvik kirke sammen som har tema “kjærlighet” og vi har laget flere arbeider i samme stil for åpent salg, ta kontakt om du er interessert (pris fra 500,- til 2800,-)

Til enhver tid har jeg noen bilder utstilt hjemme, du er hjertelig velkommen til å se (eller kjøpe)

Under linken arbeider for salg ser du noen av bildene som jeg har “på lager”.

Ring gjerne på forhånd for å være sikker å treffe meg hjemme!

Telefon privat: 56 14 38 73 mobil: 48 28 51 78

Kurs i kalligrafi

bredkantpennen

Ta deg tid til en pause fra hverdagen og vær kreativ i godt selskap!
(oppdatert 2.september 2010)

Kurs på Florvåg er lagt til lørdag 2. og lørdag 30. oktober 2010.
Kurstid er fra 10 til 17.
Hovedvekt ligger på innføring i skrift-teknikker og bruksmulighetene av disse, vi lager kort, små hefter og fine konvolutter og jeg svarer villig vekk på spørsmål.
Jeg formidler også nyervervet kunnskap etter å ha vært på kurs i England i august!
Sted: Florvåg, Askøy. (se bilde av vårt hus under "kontakt")
Pris: kr 600,- pr/person som inkluderer kursavgift, nødvendig utstyr, kaffe/te og enkel lunsj.
Kurset blir tilrettelagt for både nybegynnere og de som har prøvd tidligere, alle er velkomne!

Minner også om kurs i Kalligrafisk klubb, neste års kurs blir på Seljord i helgen 5 til 7 august 2011, i 2012 blir det en hel uke for å feire klubbens 25 års jubileet.

Sjekk også www.austvoll.net (Jæren) og www.firingan.com (Telemark) for gode kurstilbud.

Hør hva andre kursdeltakere uttaler:

“Fredag hadde 4. og 5. trinn besøk av Bas Vlam, som fortalte om bokstavenes historie, og viste oss hvordan vi skriver kalligrafi.
Det var spennende å høre om hvordan skriftformene har utviklet seg over tid, samt se på nydelige bokstaver fra eldre tid.
Det var spesielt gøy å få prøve å skrive kalligrafi, og å sette vår egen personlige preg på bokstaver. Dette var en aktivitet som var lærerikt både for barn og voksne.”

Hanøy skole, april 2010

“Deltakernes erfaring med kalligrafi var variert; noen hadde holdt på i årevis, mens andre bare hadde ett eller to kurs bak seg. Ikke at det spilte noen rolle, kurset var nyttig og lærerikt for enhver – her kunne man følge sitt eget tempo. På vegne av alle deltakerne vil jeg rette en stor takk til Bas som så generøst åpnet sitt hjem for oss, og som sørget for at vi hadde det bra! Det ble et firedagers ”pustehull” fra hverdagen.”

Anja Grøndal, sommer 2005

“Bas skuffet ikke! Vi fikk titte inn i skriftens verden og fikk mange gode råd på veien. Kalligrafi er et flott fag som Bas på en mesterlig måte lot oss få et innblikk i. Takk for et inspirerende kurs!”

Kirsten Moi Øvstedal, april 2003

“Vi føler oss privilegert som i en hel uke har fått lov til å leve oss inn i bokstavkunstens verden. Under hele uken har hver enkelt fått god oppfølging og veiledning av Bas på hvert vårt ståsted i kalligrafien. Hele tide meddelte Bas oss av sin viten og kunnskap, noe vi satt umåtelig pris på.”

Gunn Fotland og Rita A. Austvoll, september 2003

bredkantpennen

Annonse